Svjetski dan DIJABETESA 2012

 

Svjetski dan dijabetesa obilježava se od 1991. godine od strane Međunarodne federacije za dijabetes (IDF) i Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) a utemeljen je kao odgovor na sve veći zdravstveni problem koji dijabetes predstavlja i danas. Svjetski dan dijabetesa je 2007. godine postao i službeno dan  Ujedinjenih naroda koji se obilježava u cijelom svijetu 14. novembra na rođendan Frederika Bantinga, koji je sa Čarls Bestom  začetnik ideje koja je dovela do otkrića inzulina 1922. godine.

 

Ove godine Svjetski dan dijabetesa obilježava se pod sloganom „ Dijabetes - zaštitimo našu budućnost“, s ciljem da se što veća pažnja obrati na djecu i da se programi prevencije prave primarno u tom smjeru.

 

Povodom obilježavanja Svjetskog dana dijabetesa, Zavod za javno zdravstvo, u partnerstvu sa Ministarstvom zdravstva Tuzlanskog kantona, studentima Medicinskog fakulteta i Udruženjem roditelja i prijatelja djece oboljele od dijabetesa, realizovaće brojne aktivnosti kako bi se podigao nivo svijesti građana o brizi za zdravljem.

 

U okviru planiranih aktivnosti, u terminu od 10:00 do 11:00, bit će upriličena press konferencija na kojoj će od strane Ministarstva zdravstva, Ministarstva obrazovanja nauke kulture i sporta, i Zavoda za javno zdravstvo TK biti predstavljen projekat u oblasti prevencije dijabetesa pod nazivom „Poboljšanje uslova u školama za djecu koja žive s dijabetesom na području TK-a“. Projekat je potpomognut od strane farmaceutske kuće Novo Nordisk.

 

U prostorijama mjesnih zajednica Batva i Mosnik održat će se edukativna predavanja i podjela edukativnog materijala, uz određivanje nivoa šećera u krvi i mjerenje krvnog pritiska, kao i podjela edukativnog materijala na gradskim trgovima gdje će se takođe vršiti  mjerenje nivoa  šećera u krvi i krvnog pritiska sa početkom u 10:00 sati.

 

Aktivnosti u mjesnim zajednicama će biti provođene u različitim terminima i to:

 

- Mjesna zajednica Batva 11:00 – 13:00 sati,
- Mjesna zajednica Mosnik 14:00 – 16:00 sati.

 

Pozivamo zainteresovane građane da nam se pridruže u ovogodišnjem obilježavanju Svjetskog dana dijabetesa, kako bismo zajednički doprinijeli podizanju svijesti o važnosti preduzimanja odgovornosti u brizi o zdravlju i na taj način pomogli smanjenju broja novo oboljelih od šećerne bolesti na području Tuzlanskog kantona.


ŠTA JE DIJABETES?

 

Šećer je česta bolest današnjice, a epidemiološke prognoze predviđaju da bi njeno širenje ubrzo moglo prerasti u pandemiju dijabetesa.


Što je zapravo šećena bolest?


Osnovni problem je nedostatak inzulina, hormona kojeg luči gušterača i koji je potreban da bi glukoza, odnosno, krvni šećer, ušla iz krvi u stanice. Dakle, ako nedostaje inzulin, glukoza ne može ući u stanice i one zapravo gladuju.


Obzirom na stepen nedostatka inzulina razlikujemo dva tipa dijabetesa:


Dijabetes tipa I- potpuni nedostatak inzulina, pri čemu osoba ne bi mogla preživjeti bez svakodnevnog uzimanja inzulina injekcijama. Srećom, ovaj oblik je rjeđi.


Dijabetes tipa II- djelomični nedostatak inzulina, pri čemu gušterača luči inzulin, ali u nedovoljnim količinama.


Kada govorimo o simptomima, karakteristični znaci su žeđ, obilnije mokrenje, pojačan osjećaj gladi uz mršavljenje.Dijabetes se otkriva vrlo jednostavno, mjerenjem nivoa šećera u krvi. Normalne vrijednosti su između 4 i 6. U slučaju da je razina glukoze veća od 7, te je takav nalaz ponovljen još dva puta, govorimo o dijabetesu.Komplikacije dijabetesa su povećana skolonost infekcijama, bolestima srca i krvnih žila, oštećenje bubrega, vida, dijabetičko stopalo itd…


Postoje faktori koji povećavaju učestalost, a na koje ne možemo uticati, kao što su starenje, naslijeđe, rasa, pojava dijabetesa u trudnoći. Međutim postoje i faktori koji povećavaju rizik, a na koje možemo uticati: to su fizička neaktivnost i debljina. Upravo se „globalno debljanje“, prehrana bogata rafiniranom, prerađenom hranom, a siromašna složenim ugljikohidratima i vlaknima, te sjedilački način života povezuju sa tako dramatičnim porastom učestalosti ove bolesti. Zato! Kontrolirajte težinu, redovno se bavite nekim oblikom fizičke aktivnosti i zdravo se hranite.

 

30 minuta fizičke aktivnosti svaki dan, smanjuje rizik od razvijanja dijabetesa tipa 2 za 40%.